Docenten

Home / Docenten    |    Terug

Geschiedenislokaal in de klas 

Het Geschiedenislokaal is zeer geschikt voor gebruik in de klas. Veel thema's sluiten aan bij één van de tien tijdvakken of vormen een belangrijk regionaal thema. De bronnen zijn per thema gerangschikt en zijn gemakkelijk te downloaden. Leerlingen kunnen ook aan de slag met het Geschiedenislokaal voor spreekbeurten, presentaties en werkstukken, waaronder het profielwerkstuk in de bovenbouw. 

Aan verschillende thema's zijn spelletjes en opdrachten gekoppeld. Onder de knop Opdrachten staan ze allemaal op een rij. Bij het thema Religie is voor de bovenbouw havo/vwo een praktische opdracht ontwikkeld over Religie in Waterland. Met behulp van de bronnen op het Geschiedenislokaal leren de leerlingen in zes verschillende opdrachten de religieuze geschiedenis van Waterland kennen. Daarnaast kunnen leerlingen gebruik maken van een verklarende woordenlijst

Migranten in Waterland

Migratie is van alle tijden. Zo'n 98% van alle Nederlanders heeft buitenlandse voorouders en in Waterland is dat niet anders. Eigen archiefonderzoek van het Waterlands Archief wijst uit dat de meeste immigranten die tot de Tweede Wereldoorlog de regio Waterland binnenkwamen, uit Duitsland kwamen. Verder waren ook Noorwegen, Zweden en Denemarken belangrijke herkomstlanden. Deze immigranten brachten hun gewoonten en hun geloof mee. Zo werd de evangelisch-lutherse kerk van Edam gesticht door immigranten uit Scandinavië en Duitsland.

In samenwerking met het Don Bosco College in Volendam heeft het Waterlands Archief een programma ontwikkeld over Migranten in Waterland. Op uitnodiging van de sectie Geschiedenis kwam het Waterlands Archief in de klas om de leerlingen bekend te maken met het doen van onderzoek in archieven. Ook kregen de leerlingen een presentatie over de migrantengeschiedenis van de regio Waterland. Na de presentatie gingen de leerlingen aan het werk met een door het Waterlands Archief samengesteld werkboek met hierin opdrachten over immigranten in Edam, Monnickendam en Volendam. Verder schreven de leerlingen een klein stukje oud schrift over uit een origineel archiefstuk en mochten ze een beginnetje maken met hun eigen kwartierstaat.

Bent u nieuwsgierig geworden naar het programma Migranten in Waterland? Hier kunt u een selectie uit het werkboek vinden. En hier vindt u een selectie uit de powerpointpresentatie die is gebruikt tijdens het programma. Wilt u zelf een themales wijden aan Migranten in Waterland of wilt u meer weten over het programma? Neem dan vooral contact met ons op via educatie@waterlandsarchief.nl  

Contact

Op aanvraag kunnen eventueel andere thema's, programma's of opdrachten worden ontwikkeld. Want vragen en suggesties uit het veld zijn zeer welkom!

Voor aanvragen en verdere informatie kunt u contact opnemen met het Waterlands Archief via educatie@waterlandsarchief.nl of telefonisch via 0299 411530.

Don Bosco 1 Don Bosco 2 Don Bosco 3

Geschiedenislokaal Waterland

Docenten

Omschrijving

Geschiedenislokaal in de klas 

Het Geschiedenislokaal is zeer geschikt voor gebruik in de klas. Veel thema's sluiten aan bij één van de tien tijdvakken of vormen een belangrijk regionaal thema. De bronnen zijn per thema gerangschikt en zijn gemakkelijk te downloaden. Leerlingen kunnen ook aan de slag met het Geschiedenislokaal voor spreekbeurten, presentaties en werkstukken, waaronder het profielwerkstuk in de bovenbouw. 

Aan verschillende thema's zijn spelletjes en opdrachten gekoppeld. Onder de knop Opdrachten staan ze allemaal op een rij. Bij het thema Religie is voor de bovenbouw havo/vwo een praktische opdracht ontwikkeld over Religie in Waterland. Met behulp van de bronnen op het Geschiedenislokaal leren de leerlingen in zes verschillende opdrachten de religieuze geschiedenis van Waterland kennen. Daarnaast kunnen leerlingen gebruik maken van een verklarende woordenlijst

Migranten in Waterland

Migratie is van alle tijden. Zo'n 98% van alle Nederlanders heeft buitenlandse voorouders en in Waterland is dat niet anders. Eigen archiefonderzoek van het Waterlands Archief wijst uit dat de meeste immigranten die tot de Tweede Wereldoorlog de regio Waterland binnenkwamen, uit Duitsland kwamen. Verder waren ook Noorwegen, Zweden en Denemarken belangrijke herkomstlanden. Deze immigranten brachten hun gewoonten en hun geloof mee. Zo werd de evangelisch-lutherse kerk van Edam gesticht door immigranten uit Scandinavië en Duitsland.

In samenwerking met het Don Bosco College in Volendam heeft het Waterlands Archief een programma ontwikkeld over Migranten in Waterland. Op uitnodiging van de sectie Geschiedenis kwam het Waterlands Archief in de klas om de leerlingen bekend te maken met het doen van onderzoek in archieven. Ook kregen de leerlingen een presentatie over de migrantengeschiedenis van de regio Waterland. Na de presentatie gingen de leerlingen aan het werk met een door het Waterlands Archief samengesteld werkboek met hierin opdrachten over immigranten in Edam, Monnickendam en Volendam. Verder schreven de leerlingen een klein stukje oud schrift over uit een origineel archiefstuk en mochten ze een beginnetje maken met hun eigen kwartierstaat.

Bent u nieuwsgierig geworden naar het programma Migranten in Waterland? Hier kunt u een selectie uit het werkboek vinden. En hier vindt u een selectie uit de powerpointpresentatie die is gebruikt tijdens het programma. Wilt u zelf een themales wijden aan Migranten in Waterland of wilt u meer weten over het programma? Neem dan vooral contact met ons op via educatie@waterlandsarchief.nl  

Contact

Op aanvraag kunnen eventueel andere thema's, programma's of opdrachten worden ontwikkeld. Want vragen en suggesties uit het veld zijn zeer welkom!

Voor aanvragen en verdere informatie kunt u contact opnemen met het Waterlands Archief via educatie@waterlandsarchief.nl of telefonisch via 0299 411530.